Wystąpił problem z drukarką lub obsługą tuszu

“Wystąpił problem z drukarką lub obsługą tuszu” to komunikat o błędzie, który pojawia się w kilkuletnich drukarkach HP. Problem dotyczy drukarek atramentowych HP serii Office Jet, Office Jet Pro oraz ploterów serii HP DesignJet T120 i DesignJet T520.

W zależności od modelu drukarki komunikat na ekranie będzie wyglądał tak, jak na zdjęciu lub podobnie. W każdym przypadku będzie jednak informował o problemie z tuszem i podpowiadał, jakie czynności trzeba wykonać, żeby problem zniknął.

Sposób usunięcia usterki

Do naszego serwisu drukarek dostaliśmy już co najmniej kilkanaście drukarek i ploterów z opisanym wyżej problemem. Pierwsze próby usunięcia usterki polegały na reinstalacji wkładów z atramentami lub wymianie ich na nowe. Wszystkie drukarki z tą awarią mają głowicę drukującą zainstalowaną na stałe w urządzeniu, a wymienia się tylko pojemniki z atramentami. Niestety okazało się to bezowocne.

W dalszej kolejności demontowaliśmy głowice drukujące i czyściliśmy złącza elektroniki głowic. Zwykle po wyciągnięciu głowicy widać było, że jest ona zalana atramentem. Również to zostało wyczyszczone. Niestety po powtórnym montażu głowic problem nadal nie ustępował.

Dopiero po podjęciu próby wymiany głowicy z innej, identycznej, sprawnej drukarki usterka ustąpiła i drukarka zaczęła drukować. Niestety po ponownym zainstalowaniu jej własnej głowicy komunikat o błędzie znów pojawił się na ekranie drukarki.

Ostatecznym rozwiązaniem problemu okazała się wymiana głowicy drukującej na nową (w ploterze HP DesignJet T120). Nie udało się tego zrobić w żadnej drukarce serii HP OfficeJet Pro, ponieważ głowice drukujące do tych drukarek nie są dostępne jako części zamienne, a jednocześnie są inne, niż głowice do ploterów.

Wielokrotnie podejmowaliśmy próby opisane powyżej, jednak tylko wymiana głowicy w drukarce z takim błędem (na nową lub używaną sprawną) usuwała problem.

Analiza problemu

Po naprawie kilku drukarek i ploterów sprawdziliśmy dokładnie ich historię na podstawie statystyk z wydrukowanych raportów z urządzeń. Okazało się, że drukarki pracowały poprawnie od 4 do 5 lat przed wystąpieniem problemu. Jednocześnie nie miało znaczenia, jak intensywnie drukarka pracowała, ile kartek wydrukowała. Liczył się czas. Podobne relacje zdawali nam Klienci, których drukarek nie udało się naprawić.

Wszystko wskazuje na to, że producent sprzętu – firma Hewlett Packard, mając na celu zachowanie najwyższej jakości wydruków, nakazuje wymianę głowicy drukującej, która po takim czasie pracy może już być zużyta.

Tak więc, decydując się na zakup profesjonalnej drukarki atramentowej HP użytkownicy powinni wziąć to pod uwagę. Przez 5 lat urządzenie będzie drukowało na prawdę z profesjonalną jakością, ale po tym czasie trzeba będzie wymienić głowicę (w ploterze) lub całą drukarkę na nową i nie wystarczy już wymiana samego atramentu.

Problem z drukarką został opisany również na stronach pomocy HP. Przed oddaniem drukarki do serwisu warto, aby użytkownik wykonał opisane tam czynności. Może w przypadku jakiegoś konkretnego urządzenia wystarczy to do usunięcia usterki.