HP LaserJet M110WE to drukarka, która pojawiła się niedawno w sklepach komputerowych, jako urządzenie przeznaczone do domu lub małej firmy. Jest to niewielka monochromatyczna drukarka laserowa. Jednocześnie rozpoczęto sprzedaż urządzenia HP LaserJet M140WE. Sprzęt ten różni się od poprzedniego tym, że posiada skaner – żeby zrobić ksero lub zeskanować obraz do komputera.
Przyczyna braku wydruku
Wymienione urządzenia reprezentują całą serię drukarek o oznaczeniach M109, M110, M111, M112 oraz urządzeń wielofunkcyjnych: M139, M140, M141, M142. Są niewielkie, szybko drukują, są relatywnie tanie w eksploatacji. Mają jednak pewien problem. Otóż nie można ich uruchomić jedynie podłączając do komputera i instalując sterownik. Trzeba dodatkowo założyć specjalne konto na stronie HP i pod to konto “podpiąć” swoją drukarkę. Od tej pory drukarka musi mieć stałe połączenie z internetem i swoim kontem (za pośrednictwem komputera). Inaczej urządzenie po prostu drukować nie będzie.
Niestety tutaj pojawiają się problemy. Przy pierwszej instalacji wszystko przebiega w miarę płynnie (jeśli oczywiście mamy podłączony internet). Sterowniki się instalują, a instalator sam przekierowuje na stronę internetową HP, żeby utworzyć konto. Proces kończy się szybko i już możemy drukować.
“Schody” zaczynają się, gdy po aktualizacji systemu Windows drukarka przestała drukować (jest to znany i opisywany problem z Windowsami 10 i 11). Dla innych urządzeń zwykle wystarczało przeinstalowanie sterowników i wszystko wracało do normy. Jednak w przypadku tej serii drukarek HP problem jest bardziej skomplikowany. Otóż urządzenie zapamiętuje pewne dane z pierwszej instalacji, które zmieniają się po reinstalacji sterowników. Kiedy po włączeniu sprzętu widzimy migający wykrzyknik jedyne, co możemy wydrukować to strona z informacją, że urządzenie nie będzie drukować do momentu podłączenia z internetem. Chociaż internet jest.
Jak sobie poradzić?
Procedura uruchomienia drukarki wymaga skasowania zapamiętanych danych. Wygląda wtedy następująco:
– odłączamy drukarkę i usuwamy poprzednio zainstalowany sterownik z komputera
– uruchamiamy nową instalację sterownika
– kiedy program poprosi podłączamy drukarkę kablem USB do komputera
– po zakończeniu instalacji przechodzimy do programu HP Smart
– stamtąd mamy możliwość przejścia do Menu drukarki. Wchodzimy do zakładki System logując się danymi z naklejki umieszczonej na wewnętrznej stronie pokrywy urządzenia.
– dalej przechodzimy do zakładki Service. Tam znajdujemy pole Restore Defaults i klikamy. W ten sposób drukarkę przywracamy do ustawień fabrycznych – zapamięta wtedy dane z bieżącej instalacji.
– wracamy do HP Smart i klikamy Zakończ konfigurację
– system przekieruje nas na stronę HP – tam logujemy się na nasze konto lub zakładamy nowe
– po potwierdzeniu kilku zgód do konta zostanie przypisana nasza drukarka
– ze strony HP zostaniemy przekierowani z powrotem do lokalnej aplikacji HP Smart
– tu znowu należy potwierdzić kilka zgód, które pokażą się w oknie
– po kliknięciu przycisku Zakończ konfigurację drukarka jest gotowa do pracy, drukuje przez port USB
– jeśli potrzebujemy druku przez WiFi należy w aplikacji HP Smart zmienić sposób podłączenia urządzenia, jak również podać dane logowania do naszej sieci.
Jak możemy się przekonać producenci sprzętu coraz bardziej uzależniają nas od swoich aplikacji. Tak, jak w przypadku telefonu niewiele już możemy zrobić bez udostępniania lokalizacji, podobnie w tym przypadku widać, że bez internetu i jakiegoś konta u Hewletta Packarda nie jesteśmy w stanie nawet lokalnie skorzystać z drukarki. Nie mówiąc już o problemach, które stwarza konfiguracja urządzenia. Gdzie te czasy, kiedy wystarczyło podłączyć kable i po chwili wszystko śmigało?